Menanamkan Peduli Lingkungan Melalui Pelajaran IPS

Universitas Negeri Semarang > Faculty of Social Sciences and Political Science > Berita > Menanamkan Peduli Lingkungan Melalui Pelajaran IPS

Ecopedagogy sebuah pendekatan tentang pendidikan lingkungan dengan konsep berkelanjutan (sustainable). Pendekatan ini dapat diterapkan dalam mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) untuk peserta didik tingkat SMP.

Pranichayudha Rohsulina mahasiswa S3 Prndidikan IPS FISIP UNNES meneliti mengenai Ecopedagogy. Pranichayudha Rohsulina yang akrab disapa Ica membuat disertasi dengan judul Model Project Based Learning Ecopedagogy untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasiladi SMP Kabupaten Sukoharjo.

Penelitian tersebut diuji dalam sidang terbuka di Aula lantai tiga gedung C7 FISIP UNNES, Semerang, Jawa Tengah, Rabu, 15 Januari. Ica mendapat pertanyaan dari lima orang penguji.
Salah satu rumusan masalah dari disertasi tersebut, bagaimana implementasi dan efektivitas Model Project Based Learning (PJBL)– Ecopedagogy untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMP Kabupaten Sukoharjo?

Dari penelitian Dosen Pendidikan Geografi di Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo ini menemukan terdapat kendala yang dialami guru dan peserta didik dalam menjalani kurikulum merdeka. “Masih perlu beradaptasi dengan adanya kurikulum merdeka baik bagi guru maupun peserta didik, dan banyak guru yang belum mengikuti pelatihan sehingga masih banyak guru yang kurang paham dengan Implementasi Kurikulum Merdeka,” ungkap Ica.

Dalam Ecopedagogy PJBL peserta didik dikenalkan Reuse, reduce, dan recycle. “Proyek ini cocok dimasukan dalam pelajaran IPS karena di dalamnya membahas mengnai manusia, tempat, dan lingkungan,” ucap Alumni S1 Pendidikan Geografi UNS ini.

Dalam menjalankan PJBL peserta didik menjalankan sejumlah tahapan, diantaranya pertama penentuan pertanyaan mendasar tentang isu lingkungan. Kedua menyusun desain proyek untuk kesadaran lingkungan. Kemudian ketiga mereka menyusun jadwal, dilanjutkan monitoring perekmabangan proyek.

Peserta didik kemduian diarahkan untuk menguji hasil aplikasi peduli lingkungan. Terakhir evaluasi pengalaman membentuk tanggu jawab lingkungan bagi para murid.

Dari ini melatih para peserta didik untuk dapat menjadi profil pelajar pancasila. Indikator yang dipenuhi dari proyek ini yang dapat dipelajari para murid yaitu akhlak beragama, pribadi, kepada manusia, kepada alam dan kepada bernegara.

Kesimpulan dari disertasi Ica yaitu Efektivitas Model pembelajaran Project Based Learning (PjBL) _Ecopedagogy dalam meningkatkan hasil belajar Siswa dan berkontribusi dalam penguatan profil pelajar pancasila. Implementasi kurikulum merdeka di Kabupaten Sukoharjo belum merata, masih ditemukan beberapa sekolah SMP yang belum mengimplementasikan kurikulum merdeka, begitu juga tingkat pemahaman guru IPS dan siswa terhadap P5 yang belum terintegrasi di dalam pembelajaran sehingga implementasinya terpisah.

Dari hasil penelitian dan pemaparan Ica dalam sidang terbuka tersebut, perempuan yang fokus pada pendidikan di Sukoharjo tersebut dinyatakan lulus dalam program S3 Pendidikan IPS UNNES. “Ica dinyatakan lulus dengan predikat cumlaude,” ucap Ketua Sidang, Prof. Arif Purnomo.

Ica mendapatkan gelar doktor Pendidikan IPS dengan masa tempuh pendidikan selama dua tahun sembilan bulan. IPK yang didapat lulusan ke enam S3 Pendidikan IPS FISIP UNNES ini yaitu 3.93.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.