Pendidikan Bahasa Inggris (S2)

Koordinator Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris (S2)

Dr. Sri Wahyuni, S.Pd., M.Pd.

_______________________________________________________________

NOSertifikat AkreditasiNo. SKKeterangan
1BAN-PT No. 10761/SK/BAN-PT/Akred/M/IX/202128 – Juli – 2026
   

DASAR HUKUM

  1. Surat Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi No.129/DIKTI/Kep/1997 tanggal 30 Mei 1997 tentang Pembentukan Program Studi S2 Pendidikan Bahasa pada IKIP Semarang.
  2. Surat Keputusan Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional No. 057/BAN­PT/Ak-I/S2/XII/2001 tentang Hasil dan Peringkat Akreditasi untuk Program Magister di Perguruan Tinggi (akreditasi Unggul)
  3. Surat Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi No.122/DIKTI/Kep/2007 tanggal 31 Agustus 2007 tentang Penataan dan Penetapan Kembali Ijin Penyelenggaraan Program Studi di Universitas Negeri Semarang.
  4. Surat Keputusan BAN PT No. 388/SK/BAN-PT/Akred/M/X/2014tanggal 02 Oktober 2014 tentang Status, Peringkat dan Hasil Akreditasi  B pada Program Magister (S2) Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Semarang

VISI

Menjadi program studi yang mengembangkan dan menyebarluaskan ilmu dan teknologi kependidikan bahasa Inggris yang berwawasan konservasi dan bereputasi internasional

MISI

  1. Menyelenggarakan pendidikan jenjang S2 Pendidikan Bahasa Inggris;
  2. Menyelenggarakan penelitian, menghasilkan karya ilmiah, menyebarluaskan karya ilmiah melalui publikasi jurnal ilmiah dalam rangka mengembangkan ilmu pengetahuan serta menyesuaikan diri dengan dinamika perubahan paradigma yang relevan;
  3. Menyelenggarakan pelayanan pada masyarakat dalam bentuk kerjasama, konsultasi yang berkaitan dengan pendidikan bahasa Inggris;
  4. Menyelenggarakan kerja sama dengan badan atau lembaga yang relevan dalam bidang kependidikan bahasa Inggris.

TUJUAN

Program Magister (S2) Pendidikan Bahasa Inggris Program Pascasarjana Unnes bertujuan:

  1. Menghasilkan lulusan yang memiliki kepercayaan akademik, pengetahuan, dan keterampilan yang tinggi untuk menerapkan dan mengembangkan pengetahuan bidang kependidikan dan pembelajaran bahasa Inggris, melakukan berbagai inovasi untuk memecahkan persoalan dan memberikan sumbangan bagi kemajuan pembelajaran bahasa Inggris di semua jenjang pendidikan;
  2. Menghasilkan karya penelitian di bidang pembelajaran bahasa Inggris dan mendiseminasikan hasilnya melalui jurnal lokal, nasional, dan internasional;
  3. Menghasilkan karya pengabdian kepada masyarakat dalam bentuk penerapan hasil-hasil penelitian untuk memecahkan berbagai masalah pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dalam konteks Indonesia;
  4. Merealisasikan kerjasama dengan berbagai lembaga baik di tingkat nasional maupun internasional dalam bidang akademik, kolaborasi penelitian, dan kerjasama implementasi hasil penelitian untuk memecahkan permasalahan pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing.

DESKRIPSI SINGKAT

Program Magister Pendidikan Bahasa Inggris adalah Program Magister dalam bidang ilmu pendidikan Bahasa Inggris yang menghasilkan guru, dosen, instruktur, praktisi pendidikan Bahasa Inggris dalam konteks pengajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Mahasiswa dibekali pengetahuan dan keterampilan mengenai pendekatan, metode dan teknik serta strategi pembelajaran Bahasa Inggris dengan berbasis pada teori pemerolehan bahasa kedua (Second Language Acqusition theory), teori sociokultural (sociocultural theory), linguistik sistemik fungsional (Sistemic Functional Linguistics) dan technology-enhanced English language teaching and learning sehingga lulusan memiliki kompetensi pedagogik, kompetensi kepribadian, kompetensi profesional, dan kompetensi sosial.
Pengembangan sikap juga menjadi fokus dalam membentuk lulusan yang memiliki karakter kolaboratif, kreatif, komunikatif, dan berpikir kritis. Selain proses pembelajaran berorientasi outcome-based education, kegiatan-kegiataan akademik pada Program Magister Pendidikan Bahasa Inggris meliputi kegiatan penelitian dan pengabdian yang melibatkan mahasiswa dan kerja sama dengan lembaga-lembaga pendidikan mitra di dalam dan luar negeri, meliputi: visiting professor, joint lecture, workshop, penelitian dan pengabdian kolaboratif, penulisan artikel penelitian, book chapter, serta pengembangan networking alumi pada tingkat regional, nasional, dan internasional.

BEST PRACTICES DAN PRESTASI

  1. Memperoleh penghargaan KINERJA PROGRAM STUDI S2 BIDANG KERJASAMA TERBAIK 2 (tahun 2021)
  2. Memperoleh penghargaan PERINGKAT UMUM KINERJA TERBAIK 2 (tahun 2020)

MITRA KERJASAMA

  1. University Sabah Malaysia (USM),
  2. Universitas Pendidikan Indonesia,
  3. UIN Sumatra Utara,
  4. UIN Sunan Gunung Djati Bandung,
  5. Universitas Sarjana Wiyata Yogyakarta,
  6. MGMP SMP Kota Semarang,
  7. MGMP SMA Kota Semarang

KURIKULUM

NoMata KuliahSKS
Semester I
1Theories of Language Teaching & Learning3
2Research in English Language Teaching3
3Systemic Functional Linguistics3
4Semantics3
5Sociopragmatics3
15
Semester II
1Discourse Studies3
2ICT-Based TEFL3
3Assessment in English Language Teaching3
4Thesis Proposal Writing2
11
Semester III
1Thesis8
2Mata kuliah pilihan (Pilih satu)2
Critical reading & writing
Translation studies
Second language acquisition & learning
Literary studies
Educational management & supervision
Statistics for EKT Research
10
Semester IV
1Thesis
TOTAL SKS36

DOSEN PEMBINA DAN PEMBIMBING

  1. Prof. Dr. Januarius Mujiyanto, M.Hum.
  2. Prof. Dr. Issy Yuliasri, M.Pd.
  3. Prof. Dr. Rudi Hartono, M.Pd.
  4. Prof. Sri Wuli Fitriati, M.Pd., Ph.D.
  5. Puji Astuti, M.Pd., Ph.D.
  6. Widhiyanto, M.Pd., Ph.D.
  7. Henrikus Joko Yulianto, M.Hum., Ph.D.
  8. Dr. Rahayu Puji Haryanti, M.Hum.
  9. Dr. Frimadhona Syafri, M.Hum.
  10. Dr. Hendi Pratama, M.A.
  11. Dr. Sri Wahyuni, M.Pd.
  12. Zulfa Sakhiyya, M.Tesol, Ph.D.
  13. Fahrur Rozi, M.Pd., Ph.D.
  14. Prof. Dr. Dwi Rukmini, M.Pd.
  15. Dr. Djoko Sutopo, M.Si.
  16. Prof. Mursid Saleh, Ph.D.
  17. Yuliati, Ph.D.

Accessibility Toolbar

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.