Kolaborasi Pusat Kajian Pembelajaran Berbasis Etno-STEM FMIPA UNNES, Magister Pendidikan Kimia UNNES, dan UPI Bandung Sukses Selenggarakan Webinar Literasi STEM

Universitas Negeri Semarang/Faculty of Mathematics and Natural Sciences/Berita/Kolaborasi Pusat Kajian Pembelajaran Berbasis Etno-STEM FMIPA UNNES, Magister Pendidikan Kimia UNNES, dan UPI Bandung Sukses Selenggarakan Webinar Literasi STEM

Hari Jum’at tanggal 28 Oktober 2022, Pusat Kajian Etnosains UNNES yang dikepalai oleh Prof. Dr. Sudarmin, M,Si mengadakan kegiatan Guest lecturer dengan tema “Menumbuhkan Literasi STEM pada Siswa sebagai Upaya Menciptakan Generasi Emas 2045“. Dalam kegiatan ini Pusat Kajian Etnosains UNNES menghadirkan Ibu Irma Rahma Suwarma, S.Si, M.Pd, Ph.D selaku dosen Universitas Pendidikan Indonesia (UPI) dan merupakan kepala STEM Education Centre UPI sebagai pembicara utama. Materi berikutnya disampaikan langsung oleh Kepala Pusat Kajian Etnosains UNNES yakni Prof. Dr. Sudarmin, M, Si sebagai pembicara 2 disusul oleh Bapak Hery Sutarto, S.Pd, M.Pd sebagai pembicara 3, serta hadir pula Prof. Dr. Sarwi Wakil Kepala Pusat Kajian Etnosains UNNES sekaligus ketua panitia pada kegiatan ini. Dalam sambutannya, beliau menyampaikan apresiasinya kepada peserta yang berjumlah hampir tembus angka 800 peserta. Kegiatan ini dibuka secara resmi oleh Dekan FMIPA UNNES yang diwakilkan oleh WD 1 Dr. Masrukan, M.Si.

Dalam presentasinya, Ibu Irma Rahma Suwarma, S.Si, M.Pd, Ph.D menjelaskan tentang apa yang sebenarnya diharapkan dari generasi emas indonesia dan bagaimana kondisi yang akan dihadapi oleh generasi emas indonesia di tahun 2045 dengan mengidentifikasi megatren dunia tahun 2045 mendatang. Pendidikan STEM pada siswa menjadi solusi dalam menyiapkan generasi emas indonesia yang dapat beradaptasi dengan megatren dunia 2045. Beliau juga menjelaskan bahwa ada dua karakteristik STEM Education diantaranya, pertama, siswa yang telah diberi STEM Education merupakan seorang yang mampu memecahkan masalah (Problem solver), berfikir logis, paham teknologi, dan mampu mengaitkan kebiasaan siswa tersebut dalam belajar, kedua, sekolah yang mengacu pada STEM Education menjadikan literasi STEM sebagai prioritas dan menjadikannya sebagai budaya bagi seluruh siswa, mempunyai kurikulum yang mendukung pembelajaran STEM.

Prof. Dr. Sudarmin, M.Si menjelaskan bahwa saat ini pembelajaran berbasis phenomena (phen BL) literasi STEM, dan Etno STEM, sangat relevan dengan apa yang dijelaskan oleh Ibu Irma pada sesi 1. Pendekatan berdasarkan phenomena ini merupakan lanjutan dari penelitian beliau yakni tentang inkuiri. Prof. Dr. Sudarmin, M.Si menekankan bahwa yang menarik pada pendekatan ini adalah bagaimana mengajarkan literasi STEM dan Etno-STEM melalui phenomena-phenomena yang terjadi. Guru sangat dituntut untuk selalu inovatif dalam proses pembelajaran. Beliau juga memaparkan bahwa ada 5 hal yang menjadi poin penting dalam pembelajaran berbasis phenomena based learning yakni inquiry based, interdisciplinary, collaborative, hands on, and technology rich.

Bapak Hery Sutarto S.Pd, M.Pd sebagai pembicara ketiga menjelaskan bahwa mengajarkan STEM kepada siswa dapat dimulai dari hal-hal yang sangat sederhana yang ada dirumah. Lebih jauh beliau menjelaskan bahwa STEM tidak hanya tentang konten/konteks dan skills saja namun juga tentang pengalaman pendidikan (educational experiences). Selaku dosen matematika di Universitas Negeri Semarang, beliau juga menjelaskan peran matematik pada STEM. Ada 2 hal peranan matematik pada STEM yakni: a tool for STEM and resources for STEM. Bapak Hery Sutarto S.Pd, M.Pd juga memberikan beberapa contoh STEM rumahan yang dapat membuka wawasan peserta guest lecture yang hadir.

Kegiatan ini dipandu dari awal hingga akhir oleh Ibu Helina Pancawardhani, S.Pd yang merupakan mahasiswa magister pendidikan kimia UNNES dan semua pemateri dimoderatori oleh Ibu Ratna Kumala Dewi, M.Pd alumni magister pendidikan kimia UNNES yang saat ini mengabdikan diri menjadi salah satu dosen biokimia di UIN Tulungagung. Kegiatan ini dihadiri oleh mahasiswa dan dosen dari berbagai universitas seperti UNNES, UPI, UM, UNP, UIN Tulungagung, dan institusi lainnya seperti guru atau pendidik yang telah menyempatkan hadir. Kegiatan ini diharapkan dapat memberikan tambahan wawasan bagi mahasiswa, dosen dan guru dalam melahirakan generasi emas 2045 yang mengacu pada literasi STEM.

Related Posts

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.