Promosi Doktor Bambang Eko Susilo

Pada hari ini, Senin, 10 Agustus 2020, alhamdulillah telah dilaksanakan Ujian Terbuka/Promosi Doktor secara daring dari salah satu dosen Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Semarang Bambang Eko Susiloyang sejak tahun 2017 melaksanakan tugas belajarnya di Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, dengan disertasinya yang berjudul: “Kemampuan Berpikir Kritis dan Disposisi Matematis Mahasiswa dalam Problem-based Learning dan Mathematical Problem Posing pada Perkuliahan Kalkulus”.

Bambang Eko Susilo berhasil mempertahankan disertasinya dengan predikat cum laude di depan kelima Tim Penguji; Prof. Dr. H. Darhim, M.Si. (UPI), Prof. Dr. Widowati, M.Si. (UNDIP), Dr. H. Sufyani Prabawanto, M.Ed. (UPI), Dr. H. Endang Cahya Mulyaning Asih, M.Si. (UPI), dan Dr. H. Dadang Juandi, M.Si. (UPI). Disertasi tersebut mengkaji tentang kemampuan berpikir kritis yang merupakan keterampilan utama dalam kerangka keterampilan abad ke-21 dan dibutuhkan di era revolusi industri 4.0. Di sisi lain juga membahas disposisi matematis yang mendukung pengembangan kemampuan matematis dalam pembelajaran matematika. Kemampuan berpikir kritis matematis (KBKM) dan disposisi matematis (DM) mahasiswa calon guru matematika perlu ditingkatkan agar mampu mengembangkan KBKM dan DM untuk siswanya kelak. Strategi pembelajaran yang sesuai untuk pengembangan KBKM dan DM di antaranya adalah penerapan Problem-based Learning (PBL) dan Mathematical Problem Posing (MPP). Di samping itu, kesulitan mahasiswa dalam pembelajaran perlu mendapatkan perhatian. Setiap sarjana pendidikan matematika dituntut memiliki kompetensi lulusan dari unsur sikap, pengetahuan, keterampilan umum dan khusus, di antaranya adalah KBKM dan DM. Penerapan PBL dan MPP pada perkuliahan Kalkulus untuk calon guru matematika diharapkan dapat mengembangkan KBKM dan DM mahasiswa sekaligus mempersiapkan generasi berkualitas dalam menghadapi masalah kompleks, multinasional maupun multikultural.


Di sisi lain, penelitian yang secara komprehensif mengkaji KBKM dan DM dari mahasiswa calon guru matematika belum banyak dilakukan, beberapa kajian secara parsial telah dilakukan, dan banyak kajiannya pada jenjang pendidikan dasar dan menengah. Demikian pula penelitian tentang kesulitan mahasiswa pada perkuliahan Kalkulus telah banyak dilakukan, tetapi belum ada kajian dalam tinjauan KBKM.

Oleh karena itu, penelitian ini dirancang dan dilaksanakan oleh Bambang Eko Susilo untuk melihat secara komprehensif bagaimana pencapaian, peningkatan, aspek, dan jenjang KBKM dan DM, serta kesulitan mahasiswa pada perkuliahan Kalkulus dalam PBL dan MPP. Materi Kalkulus Integral dipilih dengan pertimbangan memiliki karakteristik yang mendukung pengembangan aspek-aspek KBKM dan DM mahasiswa. Penerapan PBL dan MPP dilakukan dengan pertimbangan paradigma konstruktivis, orientasi student-centered, dan hasil penelitian terdahulu. Dengan mengungkap bagaimana pencapaian, peningkatan, aspek, dan jenjang KBKM dan DM, serta kesulitan mahasiswa pada perkuliahan Kalkulus dalam PBL dan MPP, diharapkan dapat memberikan kontribusi pada pengembangan KBKM dan DM dari mahasiswa calon guru matematika, serta menghasilkan bahan ajar ataupun buku tentang KBKM dan DM, serta jenis-jenis kesulitan mahasiswa pada perkuliahan Kalkulus.

Semoga ilmu yang diperoleh berlimpah barokah dan dengan bertambahnya doktor dalam bidang pendidikan matematika ini semakin memperkuat FMIPA Universitas Negeri Semarang sebagai Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam berwawasan konservasi yang bereputasi internasional.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.