Studium General AP3SI Kupas Tantangan Pendidikan Masa Depan: Guru dan Gen Alpha

Universitas Negeri Semarang > Faculty of Social Sciences and Political Science > Berita > Studium General AP3SI Kupas Tantangan Pendidikan Masa Depan: Guru dan Gen Alpha

Semarang, 2 Oktober 2025 – Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP) Universitas Negeri Semarang (UNNES) menjadi tuan rumah Studium General dalam rangka Musyawarah Nasional Asosiasi Profesi Pendidik dan Peneliti Sosiologi Indonesia (AP3SI). Mengusung tema “Guru dan Gen Alpha: Menakar Tantangan Pendidikan Masa Depan”, acara yang berlangsung di Aula Gedung C7 Lantai 3 FISIP UNNES ini menghadirkan dua narasumber inspiratif, yaitu Prof. Dr. Elly Malihah, M.Si. dari Universitas Pendidikan Indonesia, serta Endah Septiani, S.Pd., M.Pd. Sejumlah akademisi, mahasiswa, dan praktisi pendidikan hadir untuk mendalami peran guru dalam menjawab dinamika pendidikan di era generasi digital.

Dalam paparannya, Prof. Elly Malihah menekankan pentingnya membekali calon sarjana Pendidikan Sosiologi dan Antropologi dengan kompetensi akademik, pedagogik, serta soft skill yang kuat agar mampu berdaya saing. “Keunggulan utama seorang sarjana Sosiologi dan Antropologi terletak pada kemampuan menganalisis fenomena sosial-budaya secara kritis, sekaligus menghubungkannya dengan realitas pembelajaran di masyarakat,” jelasnya. Ia juga menekankan bahwa lulusan perlu menguasai metodologi penelitian, mengembangkan inovasi pembelajaran berbasis digital, serta membangun jejaring profesional agar relevan dengan kebutuhan zaman.

Sementara itu, Endah Septiani menyoroti karakter Gen Alpha sebagai calon murid masa depan yang lahir dalam ekosistem digital. Ia menegaskan bahwa guru tidak cukup menjadi pengajar, tetapi juga berperan sebagai coach dan teladan. “Guru masa depan tidak bisa hanya mengandalkan buku teks. Murid Gen Alpha membutuhkan guru yang mampu menjadi kompas di tengah derasnya arus perubahan. Dan kompas itu bisa jadi ada di tangan Anda semua,” ujarnya penuh semangat. Menurutnya, disrupsi teknologi, kesenjangan digital, dan tantangan sosial-emosional Gen Alpha menuntut guru untuk adaptif, humanis, serta cakap memanfaatkan teknologi sebagai mitra pengajaran, bukan ancaman.

Acara ini menegaskan urgensi membangun paradigma baru pendidikan yang tidak hanya menyiapkan pekerjaan, tetapi juga membentuk peradaban. Sinergi antara dosen, mahasiswa, dan praktisi pendidikan dalam forum ini diharapkan mampu melahirkan strategi inovatif untuk menghadapi era pendidikan yang semakin kompleks. Dengan hadirnya AP3SI sebagai wadah profesional, diskusi akademik semacam ini menjadi langkah penting untuk melahirkan pendidik yang berdaya saing global sekaligus berpijak pada nilai-nilai kebangsaan.

Kegiatan ini juga sejalan dengan pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs), khususnya Tujuan 4: Pendidikan Berkualitas, dengan mendorong penguatan kompetensi guru dalam menghadapi generasi masa depan yang berbasis digital. Selain itu, kolaborasi akademisi lintas universitas dan asosiasi profesi mencerminkan Tujuan 17: Kemitraan untuk Mencapai Tujuan, di mana kerja sama lintas lembaga menjadi kunci dalam menghadirkan pendidikan yang relevan, inklusif, dan berkelanjutan. Dengan begitu, kegiatan ini bukan hanya forum akademik, melainkan juga kontribusi nyata terhadap agenda pembangunan global.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.