Menguatkan Pembelajaran Abad 21 dengan Pendidikan Vokasi

Pengembangan pendidikan vokasi yang diangkat pada kegitan Profesor go to School di Kab Kendal mendapatkan sambutan hangat dari para peserta yang nota bene adalah guru Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Dua topik diskusi yaitu Pembeljaran Pendidikan Vokasi Abad XXI dan Peran Pendidikan Kejuruan dalam Pembangunan Berkelanjutan merupakan topik yang memiliki keeterkaitan dengan kebijakan nasional revitalisai SMK. Menurut Dr. Eko Supraptono, M.Pd, selaku penanggungjawab program Professor go to School untuk wilayah Kendal, dua topik terpilih tersebut merupakan upaya kepedulian UNNES dalam mendukung kebijakan nasional.

Ketua MKKS Wil Kab Kendal menyatkan bahwa kegiatan Profesor go to School yang diprakasiUNNES sangat relevan dengan upaya Pemerintah Daerah Kendal dalamuaya memajukan sekolah kejuruan yang memilki kebermakaan dengan kebutuhan masyarakat, dunia usaha dan insutri. Ia berjarap para peserta akan dapat memetik hikmah dari topik-topik mutahir yang nantinya dapat diintrodusir ke dalam pembelajaran.

Sementara itu, Kepala SMK Negeri 4 Kendal, Drs. Kusdarmanto selaku tuan rumah mengungkapakan rasa terima kasihnya kepada UNNES yang telah menggelar kegiatan Professor Go to School dengan sasaran para guru kejuruan yang memang sangat mengharapkan dukungan perguruan tinggi dalam penguatan program sekolah. Ia berharap ke depan, UNNES menjadi mitra narasumber pengembangan sekolah untuk memenuhi kebutuhan dan tantangan masyarakat usaha dan industri.

Diskusi diawali dengan materi yang disajikan oleh Prof. Sudarman yang mengangkat tema Peran Pendidikan Kejuruan dalam Pembangunan Lingkungan Bekelanjutan. Ia mengingatkan bahwa kerusakan lingkungan semakin parah pada akhir-akhir ini sudah saatnya dihentikan dan ditangani secara komprehensif dengan melibatkan seluruh komponen masyarakat. Tantagan bagi pendidikan kejuruan adalah bagaimaan turut memberikan solusi penangann lingkungan hidup berbasis ilmu pengethuan yang sesuai dengan core bisnis dan bidang diiplin pendidikan kejuruan. Diskusipun berkembang cukup seru di mana para peserta mengharapkan adanya pelatihan pengolahan limbah di seolah dengan nara sumber dari UNNES yang sudah dikenal sebagai universitas konservasi.

Sementara itu, paparan Prof. Samsudi mengangkat tema pembelajaran abad 21 pendidikan kejuruan uang perlu dilakukan adalah penyelearasan kurikulum SMK dengan DUDI, profesionalisme guru dan tendik, standarisasi dan optimalisasi saran dan prasasrana, tata kelola kelembagaan, kemitraan SMK dengan DUDI/ Stake holder. Ia mengingatkan bahwa lulusan pendidikan kejuruan harus dapat mengantarkan lulusan dapat mengisi formasi kerja, jangan sampai hanya mengjasilkan pengangguran. Untuk itu, diperlukan revitalisasi pendidikan kejuruan secara menyeluruh, termasuk di dalamnya melakukan inovasi pembelajaran berbasis pada teknologi digital, teknologi informasi dan kounikasi. Pada ujungnya, pembelajaran harus mendorong para siswa memiliki keterampilan communication skill, critical thinking, collabortion, dan creativity.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

Who we are

Our website address is: https://unnes.ac.id.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.

An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.

When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select “Remember Me”, your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.

If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.

These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.