LP3 dan Tim Penelitian UNNES Tingkatkan Kompetensi TPACK Guru Melalui Pelatihan

Universitas Negeri Semarang/Berita/LP3 dan Tim Penelitian UNNES Tingkatkan Kompetensi TPACK Guru Melalui Pelatihan

Lembaga Pengembangan, Pendidikan, dan Profesi (LP3) Universitas Negeri Semarang (UNNES) dan Tim Peneliti yang diketuai oleh Dr Ngabiyanto MSi melaksanakan kegiatan Pelatihan Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Berbasis Technological Pedagogic Content Knowledge (TPACK), Sabtu (12/8) di SD Labschool UNNES.

Pelatihan ini merupakan pertemuan kedua sebagai rangkaian pelatihan terstruktur. Pelatihan dihadiri oleh 25 guru dari SD Labschool UNNES dan beberapa sekolah di sekitarnya. Pelatihan menghadirkan narasumber dari University Malaya Assoc Prof Dr Fonny Dameaty Hutagalung, serta nasasumber dari UNNES Prof Dr Ani Rusilowati MPd, Dr. Ngabiyanto MSi, Arif Widiyatmoko SPd MPd PhDEd dan Asep Purwo Yudi Utomo SPd MPd.

Pelatihan ini merupakan rangkaian penelitian yang bertujuan mengembangkan keterampilan TPACK bagi guru. Guru diberikan wawasan mengenai TPACK secara umum serta unsur yang terdapat dalam TPACK seperti penguasaan teknologi, keterampilan pedagogi, penguasaan keterampilan bidang, sehingga dari berbagai pengetahuan TPACK ini diharapkan dapat menningkatkan kompetensi guru untuk melaksanakan pembelajaran abad 21.

Penelitian ini juga akan dilakukan di Malaysia bekerja sama dengan Universiti Malaya, Malaysia (QS 65 World Rank).

Materi pelatihan disampaikan oleh narasumber sesuai dengan bagian masing-masing. Assoc Prof Dr Fonny Dameaty Hutagalung menyampaikan tentang kondisi pendidikan di Malaysia, proses pembelajaran yang dilakukan, sampai pada permasalahan-permasalahan yang dihadapi oleh pendidikan di Malaysia.

Menurutnya bahwa proses pendidikan karakter di Malaysia bergantung pada sekolah yang dipilih. Peserta didik dapat memilih sekolah yang sesuai kriteria mereka masing-masing. Oleh sebab itu, Kementerian Pendidikan di Malaysia memberikan aturan hal apa saja yang harus sama dan apa saja yang boleh berbeda.

Arif Widiyatmoko SPd MPd PhDEd menyampaikan tentang konsep TPACK, revolusi industri, tantangan bagi guru pada era revolusi industri 4.0, dan prinsip dasar pendidikan yang seharusnya berfokus pada pendidikan karakter. Selain itu, proses pembelajaran saat ini sama sekali berbeda dengan kondisi pembelajaran ketika guru itu sekolah. Hal inilah yang menjadi tantangan seorang guru untuk menjadi fasilitator dalam proses pendidikan sesuai denga filosofi pendidikan Ki Hajar Dewantara, Ing Ngarsa Sung Tuladha, Ing Madya Mangun Karsa, Tut Wuri Handayani.

Prof Dr Ani Rusilowati MPd menjelaskan materi tentang berbagai model pembelajaran inovatif yang dapat diterapkan dalam proses pembelajaran. Pemilihan model pembelajaran yang dipilih sangat menentukan kualitas proses pembelajaran yang dilakukan. Selain itu, beliau menyampaikan berbagai permasalahan dalam memilih model pembelajaran, di antaranya guru merasa kesulitan untuk memilih variasi model pembelajaran yang inovatif dan kurangnya alokasi waktu dalam satu pertemuan.

Dr Ngabiyanto MSi menegaskan pentingnya kualitas guru agar mampu menggerakkan sekolah menjadi lebih maju dan berkualitas. Peningkatan kualitas juga harus dilakukan secara mendasar dengan meningkatkan SDM yang menguasai teknologi, pedagogik, dan penguasaan materi yang lengkap.

Pelatihan berlangsung lancar dengan antusias dari peserta ketika sesi diskusi. Peserta pelatihan saling memberikan pendapat dan tanggapan terhadap materi yang disampaikan oleh narasumber.

Kegiatan pelatihan ini diakhiri dengan penyampaian materi sekaligus praktik mengajar dengan menggunakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) berbasis TPACK yang dipandu oleh Asep Purwo Yudi Utomo SPd MPd.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.