Internasionalisasi Pendidikan FIPP UNNES berkolaborasi dengan berbagai Universitas dan Sekolah di Jepang melalui Program Visit Akademik

Universitas Negeri Semarang/Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi/Berita/Internasionalisasi Pendidikan FIPP UNNES berkolaborasi dengan berbagai Universitas dan Sekolah di Jepang melalui Program Visit Akademik

Sendai/Tokyo, Jepang – Dalam rangka memperkuat kerjasama internasional, delegasi akademis dari FIPP UNNES Indonesia menggelar serangkaian kegiatan akademik di Jepang, yang dimulai dari 19-25 November 2024. Kegiatan ini bertujuan untuk memajukan pendidikan dan riset serta mempererat hubungan antarbudaya antara kedua negara.

Rangkaian aktivitas kolaboratif dibuka di Tohoku University, Sendai, dengan kegiatan riset yang telah berjalan selama dua tahun. Dipimpin oleh Dr. Diana, M.Pd dari Program Studi PG-PAUD, riset kolaborasi berjudul Parenting Influence On Lifelong Learning Education: A Comparative Study Of Family Patterns And Cultural Dynamics In Japan And Indonesia.  “Kolaborasi ini tidak hanya memperkaya pengetahuan kita, tetapi juga memperkuat tali persaudaraan antara Indonesia dan Jepang. terutama berkaitan dengan pola pengasuhan yang tentu berbeda tetapi memiliki kesamaan pada beberapa aspek nilai,” jelas Dr. Diana.

Kegiatan kedua yakni Pengabdian Masyarakat berlangsung pada 21 November di Sekolah Indonesia Tokyo, kegiatan ini diketuai oleh All Fine Loretha, M.Pd dari Prodi Pendidikan Luar Sekolah dengan judul“Penguatan Wawasan Kebangsaan pada Anak melalui Modul Interaktif Berbasis Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Republik Indonesia Tokyo” dengan pengenalan modul yang memperkuat wawasan kebangsaan. Tim Pengabdian menghibahkan modul interaktif untuk sekolah sebagai salah satu luaran kegiatan tersebut. Ari Driyaningsih, M.Pd, Kepala Sekolah, dan Prof. Dr. Amzul Rifin, SP. MA, Atase Pendidikan dan Kebudayaan KBRI, turut serta mendukung inisiatif ini. “Program ini penting untuk mengintegrasikan pemahaman kebangsaan dalam kurikulum pendidikan kita di luar negeri, serta memperkokoh identitas nasional di kalangan pelajar Indonesia,” ungkap Loretha.

Kegiatan berikutnya mencakup Diskusi mengenai gender dan inovasi menjadi fokus pada Tokyo Forum 2024 di Universitas Tokyo yang dilaksanakan pada tanggal 22 November 2024, di mana delegasi Indonesia mengambil bagian dalam panel “Inovasi Berbasis Gender Membentuk Masa Depan”. Kegiatan ini menyoroti pentingnya pendekatan yang inovatif dalam mendesain pendidikan dan kebijakan sosial yang mendukung kesetaraan gender.

Kunjungan akademik dilanjutkan dengan kegiatan observasi pembelajaran di TK Negeri Asahagioka pada 25 November dengan Rina Windiarti, M.Ed sebagai ketua. Kegiatan diawali dengan mengeksplorasi metode pengajaran yang inovatif pada jenang PAUD dan TK. Kemudian dilanjutkan dengan FGD tentang manajerial persekolahan seperti aspek kurikulum,  sarana prasaran, dan lain sebagainya. “Kami mendapat banyak inspirasi yang akan kami terapkan dalam pengembangan kurikulum di Indonesia, memberikan wawasan baru tentang pendidikan inklusif untuk anak usia dini,” kata Windiarti.

Dengan serangkaian kegiatan ini, delegasi FIPP UNNES Indonesia tidak hanya memperkuat hubungan yang sudah ada, tetapi juga membuka peluang baru untuk kerjasama yang lebih luas di masa depan. Langkah ini penting dalam upaya bersama untuk mengembangkan pendidikan dan riset yang berkelanjutan dan bermanfaat Universitas Negeri Semarang.

A group of women standing in front of a sign

Description automatically generated

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.