Ada Yesus di Pelajaran Matematika

“Apakah Yesus pernah berdiri di atas air?” tanya Prof Sukestiyarno PhD kepada siswa kelas IV C SD Bernardus Semarang, Selasa (7/1). Ia mengutip sebuah kisah dalam Alkitab (Lukas 5: 1-11). Dikisahkan Simon Petrus sedang menjala namun tidak dapat ikan. Yesus kemudian mengarahkan muridnya itu menjala di tempat lain.

Pertanyaan itu bukan muncul di kelas kerohanian Katolik, melainkan kelas Matematika. Memanfaatkan kisah-kisah dalam Alkitab, Prof Sukes memperkenalkan prinsip penggunaan bilangan negatif.

“Kalau titik Yesus berdiri adalah titik nol, ke atas berarti positif, kalau ke bawah berarti?” lanjut Prof Sukes dijawab serempak oleh siswa “Negatif.”

Apersepsi ini dipilih Prof Sukes agar pengetahuan keagamaan siswa sinkron dengan pengetahuan alam. Sebab, menurutnya, ilmu pengetahuan sejatinya berkaitan antara satu dengan yang lain. Integrasi pengetahuan dari berbagai bidang ilmu perlu dilakukan agar siswa memperolah pemahaman yang menyeluruh.

Merasa belum cukup, Prof Sukes kemudian melemparkan pertanyaan kepada sejumlah siswa. Kepada Patrick, misalnya, ia bertanya punya adik dan kakak atau tidak. Jawaban itu dijadikan “pintu masuk” untuk mengenalkan bilangan negatif.

“Kalau Patrick di posisi nol, kakak di posisi satu, maka adik Patrick di posisi negatif satu,” katanya.

Untuk menjelaskan konsep pengurangan dan penjumlahan bilangan negatiF, Prof Sukes kemudian mengajak siswa deret angka pada lantai keramik. Dimulai dari bilangan nol di tengah-tengah, siswa pertama menulis bilangan positif kea rah kanan. Adapun siswa kedua menulis bilangan negative kea rah kiri. Strategi ini digunakan karena bilangan adalah “benda” abstrak.

Setelah itu, ia munculkan sebuah soal. Dengan gerakan maju dan mundur, siswa kemudian menjumlahkan dan mengurangi dengan bilangan negatif. Ternyata, cara seperti itu membuat siswa dapat menjawab secara tepat. Tidak heran jika siswa berebut maju untuk mencoba menghitung dengan deretan angka yang tertulis di lantai itu.

Matematika Menyenangkan

Pembelajaran kemudian dilanjutkan dengan memanfaatkan “rel kodok”. Profesor telah menyiapkan rel dari sterofoam berisi lambang bilangan dari negatif sepuluh hingga sepuluh. Boneka kodok digunakan untuk mengilustrasikan penjumlahan dan pengurangan. Jika bilangan positif kodok maju, jika ditambah juga maju, jika dikurangi kodok balik arah, dna jika negatif kodok mundur.

Dengan permainan ini, siswa diperkenalkan prinsip pengurangan dengan bilangan negatif. Pada prinsipnya, pengurangan oleh bilangan negatif akan menjadi penjumlahan. Dengan rel kodok, siswa menjadi tahu asal muasal prinsip itu.

Wali kelas IVC C. Dasih Sayekti SSi mengakui, Matematika kerap menjadi momok bagi siswa. Namun, sejak Kurikulum 2013 diterapkan, pembalajaran Matematika bisa dikemas dengan lebih menyenangkan. Bahkan, sejak kurikulum itu diterapkan pada Juli tahun lalu, banyak perubahan yang terjadi di kelas.

“Di SD Beranrdus, Kurikulum 2013 diterapkan pada kelas I dan IV. Di sini pelajaran diasuh oleh masing-masing guru. Dulu, terasa sekali ada perbedaan saat terjadi pergantian pelajaran. Kalau sekarang, siswa justru tidak merasa ada pergantian pelajaran. Sebab, seluruh mata pelajaran terintegrasi secara tematik,” katanya.

Related Posts

2 Responses

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

Who we are

Our website address is: https://unnes.ac.id.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.

An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.

When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select “Remember Me”, your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.

If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.

These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.