Kolabarasi PG PAUD Indonesia dan Malaysia Menuju Pendidikan yang Inklusif dan Berkualitas Setara Serta Mendukung Kesempatan Belajar Seumur Hidup untuk Semua

Universitas Negeri Semarang/Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi/Berita/PAUD/Kolabarasi PG PAUD Indonesia dan Malaysia Menuju Pendidikan yang Inklusif dan Berkualitas Setara Serta Mendukung Kesempatan Belajar Seumur Hidup untuk Semua

Semarang – Universitas Negeri Semarang (UNNES) kembali menunjukan dedikasinya di dunia pendidikan inklusi di jagat pendidikan anak usia dini (PAUD). Program itu dikemas dalam acara Webinar Guest Lecture yang berlangsung, Selasa (17/06/2025) dari Pukul 08.00-10.00 WIB Indonesia atau Pukul 09.00 -11.00. MYT waktu Malaysia. Kegiatan ini selain diikuti Tim Peneliti juga para mahasiswa dari Malaysia – Indonesia, kepala sekolah dan guru-guru PAUD dari kedua negara.

Kegiatan Guest Lecture ini merupakan implementasi Research Collaboration antara Tim Penelitian dari Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi UNNES dengan University of Malaya, untuk mengenalkan lingkungan Pembelajaran Inklusif di lembaga PAUD Indonesia dan Malaysia.
Dr. Diana, M.Pd dai UNNES mewakili Tim Guest Lecture memaparkan daam rilisnya, kegiatan Webinar merupakan pamuncak kegiatan Guest Lecture yang sebelumnya telah melakukan penelitian bersama Malasysia – Indonesia berlangsung dari bulan Februari 2025 hingga Juni 2025.

“Penelitian ini berbetuk survey dan melibatkan guru, kepala sekolah . PAUD sebagai sumber data. Pengambilan data di Indonesia dipimpin Dr Diana, M.Pd dari UNNES. Sedangkan pengambilan data di Malaysia dipimpin Prof.Fonny dari University of Malaya,” terang Dr Diana M.Pd.
Lebih lanjut, dibeberkannya, lingkungan belajar anak mendukung setiap proses kegiatan belajar anak. Pendidikan inklusi memerlukan kondisi lingkungan belajar yang memperhatikan kebutuahan tiap siswanya.

“Anak kebutuhan khusus juga memerlukan lingkungan belajar yang nyaman. Lembaga pendidikan PAUD juga memerlukan perhatian khusus untuk menciptakan lingkungan belajar yang inkusif bagi anak,” ujarnya mengingatkan.
Menurutnya melalui metode CICS (Circle Inclusive Classroom Scale) menjadi salah satu inovasi untuk mengukur keberhasilan penerapan pendidikan inklusi dalam menciptakan lingkungan belajar yang sesuai dengan kebutuhan anak.

Metode ini, lanjutnya, mengintegrasikan aspek evaluasi, pelatihan, dan pengembangan lingkungan belajar agar lebih adaptif terhadap kebutuhan siswa. Di Malaysia telah ditetapkan kolaborasi dengan pemerintah.
“Pemerintah Malaysia telah mendukung kebijakan inklusi, mulai dari penyusunan regulasi, pelatihan guru secara berkala, hingga renovasi fasilitas sekolah untuk memastikan aksesibilitas,” ungkapnya.
Untuk Pelaksanaan narasumber dalam gelaran acara Guest Lecture ini rincinya yakni Diana (UNNES) dan mitra Kolaborasi Prof. Madya Fonny Hutagalung Damaeyati (University of Malaya) dan beranggotakan Edi Waluyo, Reni Pawestuti, Akaat Haasjiandito, dan Fathin Farah Fadhilah, serta dibantu oleh mahasiswa Sindi Sofi Ansella dan Qanita.

Sedangkan isu strategis terkait penerapan pendidikan inklusi. Fokus utama pertemuan adalah membahas bagaimana membangun kerangka kebijakan, strategi pengajaran, serta menciptakan lingkungan kelas yang ramah bagi siswa berkebutuhan khusus, baik di Indonesia maupun Malaysia.
Kegiatan ini ditutup dengan pernyataan bahwa penting untuk menciptakan lingkungan belajar yang nyaman, aman, dan setara bagi anak berkebutuhan khusus di lingkungan PAUD.
Pihak Universitas Negeri Semarang (UNNSES) berharap Research Collaboration ini menjadi kontribusi nyata dalam memperkuat sistem pendidikan inklusi di PAUD baik di Indonesia dan Malaysia. (Christian Saputro/ril)

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.