FIPP UNNES Gelar Pelatihan Pengembangan Desain Meaningful Learning Berbasis HOTS bagi Guru SD di Desa Sambirejo, Kabupaten Semarang

Universitas Negeri Semarang/Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi/Berita/PGSD/FIPP UNNES Gelar Pelatihan Pengembangan Desain Meaningful Learning Berbasis HOTS bagi Guru SD di Desa Sambirejo, Kabupaten Semarang

Semarang – Guru-guru Sekolah Dasar di Desa Sambirejo, Kabupaten Semarang teridentifikasi mengalami kendala dalam menyusun desain pembelajaran yang bermakna berbasis HOTS untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang seabgai salah satu LPTK (Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan) memiliki peran dan kesempatan berkolaborasi bersama Guru-guru Sekolah Dasar di Desa Sambirejo untuk mengatasi permasalahan yang ada.

Berkaitan dengan hal tersebut, tim Pengabdian Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP) Universitas Negeri Semarang (UNNES) melaksanakan kegiatan pengabdian masyarakat dengan topik “Optimalisasi Peran Guru dalam Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik melalui Pengembangan Desain Meaningful Learning Berbasis HOTS bagi Guru SD di Desa Sambirejo, Kabupaten Semarang”. Kegiatan ini dilaksanakan secara luring pada 28 Juli 2025 dan dilanjutkan melalui pendampingan secara daring  sampai pada tanggal 13 Agustus 2025. Adapun peserta kegiatan adalah guru-guru di Sekolah Dasar Negeri di Desa Sambirejo, Kabupaten Semarang.

Kegiatan ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman dan keterampilan guru dalam mengembangkan Desain Meaningful Learning Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). . Diharapkan dengan memiliki pengetahuan yang cukup tentang cara melakukan penentuan tujuan, perencanaan pembelajaran hingga penyusunan instrument asesmen yang sesuai dengan kriteria HOTS maka Bapak/Ibu Guru dapat merancang kegaitan pembelajaran yang bermakna sehingga proses pembelajaran yang  melatihkan kemampuan berpikir tingkat tinggi peserta didik dapat lebih optimal.

Tim Pengabdian kepada Masyarakat yang diketuai oleh Dewi Nilam Tyas, S.Pd., M.Pd. memberikan sosialisasi berkaitan dengan prinsip pembelajaran bermakna sebagai bagain dari deep learning, prinsip penyusunan desain pembelajaran serta simulasi penyusunan desain pembelajaran. Kegiatan ini dibersamai oleh narasumber sekaligus anggota tim pengabdian kepada masyarakat yang terdiri dari Drs. Sigit Yulianto, M.Pd.; Dr. Noening Andrijati, M.Pd.; Dr. Putri Yanuarita Sutikno, S.Pd., M.Sn.; Andarini Permata Cahyaningtyas, M.Pd.; Dr. Wulan Aulia Azizah S.Pd., M.Pd.; serta Dr. Eka Titi Andaryani, M.Pd.

Seluruh kegiatan sosialisasi dan ssimulasi dialkuakna secara luring, namun untuk mengoptimalkan praktik kegiatan maka dilakukan pendampingan secara daring sehingga pada akhir kegiatan dapat diketahui desain pembelajaran yang dikembangkan oleh setiap jenjang kelas. Hal ini sebagai wujud nyata pemberian pengalaman yang bermakna melalui praktik yang terus distimulus melalui berbagai aktivitas pembelajaran sehingga kemampuan yang dimiliki tidak terbatas pada penguasaan konsep namun juga kemampuan mengaplikasikan pengetahun. Sehingga peserta kegaitan mendapatkan pengalaman nyata terkait pembelajaran bermakna dalam upaya meningkatkan kualitas pendidikan, khususnya di Sambirejo.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.