Pelatihan MOC PEKERTI Batch 24 Resmi Dibuka: Perkuat Kompetensi Dosen Muda di Seluruh Indonesia

Universitas Negeri Semarang > Lembaga Pengembangan Pendidikan dan Profesi > Tentang LPPP > Berita > Pelatihan MOC PEKERTI Batch 24 Resmi Dibuka: Perkuat Kompetensi Dosen Muda di Seluruh Indonesia

Semarang, 15 Juli 2024 – Universitas Negeri Semarang (UNNES) melalui Lembaga Pengembangan Pendidikan dan Profesi (LPPP) kembali menunjukkan komitmennya dalam peningkatan mutu pendidikan tinggi melalui pelaksanaan Pelatihan Program Peningkatan Keterampilan Dasar Teknik Instruksional (PEKERTI) berbasis Massive Online Course (MOC) Batch 24.

Kegiatan ini merupakan bagian dari implementasi kebijakan Kemendikbudristek dalam membekali dosen-dosen muda di Perguruan Tinggi Negeri dan Swasta (PTN/PTS) dengan kompetensi pedagogik dan andragogik yang dibutuhkan untuk menjalankan peran mereka sebagai pendidik profesional. Hal ini sejalan dengan amanat Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen yang menggariskan bahwa setiap dosen wajib memiliki empat kompetensi dasar: profesional, pedagogik, kepribadian, dan sosial.

Pelatihan yang digelar secara daring dengan moda synchronous ini berlangsung selama lima hari, dari 15 hingga 19 Juli 2024, dengan total peserta sebanyak 36 dosen yang berasal dari berbagai perguruan tinggi di 13 provinsi di Indonesia, meliputi Banten, DKI Jakarta, DIY, Jawa Barat, Jawa Tengah, Jawa Timur, Kalimantan Timur, Sulawesi Tengah, Sulawesi Tenggara, Sulawesi Utara, Sumatera Barat, Sumatera Selatan, dan Sumatera Utara.

Materi Berbasis Inovasi dan Kolaborasi Pembelajaran

Pelatihan PEKERTI Batch 24 ini menitikberatkan pada penguatan desain instruksional dan penerapan metode pembelajaran inovatif, seperti case method dan team-based project learning, yang menjadi ciri khas pendekatan pengajaran modern di era digital.

Materi yang disampaikan antara lain mencakup:

  • Visioner Kepemimpinan di Era Disrupsi Digital
  • Strategi Peningkatan Kualitas Pendidikan Tinggi
  • Pendidikan sebagai Sistem
  • Taksonomi dan Tujuan Instruksional
  • Desain Instruksional dan Model Pembelajaran Inovatif
  • Media Pembelajaran dan Teori Motivasi
  • Komunikasi Dasar dan Keterampilan Mengajar
  • Pembelajaran Orang Dewasa dan Team Teaching
  • Penilaian Pembelajaran dan Peer Teaching
  • Perangkat Pembelajaran, Pre-test, Post-test, hingga Real Teaching

Seluruh materi dibawakan oleh para instruktur profesional dan berpengalaman dari berbagai bidang pendidikan tinggi.

Mendukung SDGs: Pendidikan Berkualitas dan Pemerataan Akses

Kegiatan ini memberikan kontribusi nyata dalam pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs), khususnya:

  • SDG 4: Quality Education – Melalui pelatihan ini, kualitas pengajaran di perguruan tinggi ditingkatkan secara sistematis dan berkelanjutan.
  • SDG 10: Reduced Inequalities – Dengan peserta yang berasal dari berbagai provinsi, pelatihan ini membantu mengurangi kesenjangan kualitas pendidikan antarwilayah di Indonesia.

Dalam sambutannya, Ketua LPPP UNNES menyampaikan bahwa pelatihan ini bukan sekadar formalitas peningkatan kapasitas, melainkan bagian dari gerakan nasional untuk membentuk generasi pendidik unggul, reflektif, dan responsif terhadap tantangan zaman. “Kami berharap para peserta dapat menjadi agen transformasi pembelajaran di kampus masing-masing,” ujarnya saat membuka kegiatan secara resmi.

Dengan dilaksanakannya MOC PEKERTI Batch 24, UNNES kembali menegaskan peran strategisnya sebagai pusat pengembangan profesionalisme dosen di tingkat nasional, serta mitra aktif dalam membangun sistem pendidikan tinggi yang inklusif, merata, dan berdaya saing global.

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.