Kuliah Umum FBS UNNES-University Malaysia Sabah, Meningkatkan Peran untuk Penanganan Pandemi

Universitas Negeri Semarang > Konservasi UNNES > Berita > Kuliah Umum FBS UNNES-University Malaysia Sabah, Meningkatkan Peran untuk Penanganan Pandemi

Akademikus di perguruan tinggi didorong meningkatkan peran dalam penanganan wabah pandemi Covid-19. Peran tersebut dapat dijalankan dalam disiplin ilmu masing-masing. Dalam bidang penelitian, akademikus dapat memberikan gambaran ihwal realitas terkini dan menunjukkan arah penanganan yang komprehensif. Kerja sama kelembagaan antar-perguruan tinggi semakin diperlukan untuk meningkatkan capaian dan inovasi dalam pendidikan, riset, dan inovasi.

Dosen Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang yang juga Wakil Dekan I Bidang Akademik, Dr. Tommi Yuniawan, menuturkan penanganan wabah tidak bisa dilakukan secara individual dan parsial. Namun, diperlukan kerja sama antarnegara supaya penanganan lebih terkoneksi.

Dalam bidang bahasa, sastra, dan pembelajarannya, pandemi telah mengubah banyak hal, baik dalam wilayah praksis maupun lanskap penelitian. Akademikus mesti melihat hal ini sebagai peluang sekaligus tantangan.

Hal itu pula yang melatarbelakangi penyelenggaraan kuliah umum dosen tamu antara FBS UNNES dengan University Malaysia Sabah dengan tema “Pandemic Covid-19 from the Perspective of Linguistics, Literature, and Language Teaching”. Program ini akan berlangsung seminggu sekali selama tiga kali dan sudah dimulai pada Sabtu (4/9/2021) lalu melalui platform Zoom.

Tommi mengatakan, sejalan dengan upaya penanganan pandemi, muncul narasi tandingan yang cenderung tendensius, emosional, dan tidak mempercayai sains. Di media sosial, narasi tersebut mesti diakui telah memengaruhi banyak orang sehingga semakin menghambat penanganan wabah yang di Indonesia berlangsung sejak Maret 2020 ini.

Dalam pemberitaan media massa, Tommi menyebut pemberitaan dapat dikategorisasikan ke dalam sejumlah hal, antara lain, topik atau judul berita yang menggambarkan ketakutan atau kekhawatiran Covid-19, terkait dampak dan efek, konflik dan pertentangan terkait klebijakan penanganan, menggambarkan anjuran atau instruksi, juga harapan dan solusi. Topik-topik tersebut, selain ada di dalam media massa di Indonesia, juga muncul dalam pemberitaan di The Star, salah satu media massa di Malaysia. Tommi menyebutkan hasil pemetaan dapat digunakan sebagai landasan, misalnya, untuk teks kesehatan dalam bahan ajar.

Dosen University Malaysia Sabah, Dr. Warda Din, mengemukakan sejumlah tren yang berkembang dalam pembelajaran bahasa Inggris pada masa pademi. Ia mengatakan english language teaching atau ELT selalu berubah mengikuti zaman. Dalam arti, guru terus mencari metode pengajaran yang lebih baik dan efektif.

Warda menyatakan tren populer ELT di masa lalu telah menghilang hari ini dan telah digantikan oleh yang lain. Beberapa faktor telah berkontribusi pada adopsi tren baru di ELT, tidak terkecuali pada faktor pandemi. Ia menyebut  kegiatan pengembangan profesional guru dalam jabatan yang dilakukan oleh dosen ternyata memiliki pengaruh yang kecil terhadap perilaku guru di tempat kerja mereka. Dengan demikian, diperlukan terobosan dan pengembangan metode baru untuk untuk meminimalkan efek negatif dari kekurangan yang dialami oleh para guru.

 

Berita ini telah dipublikasikan di https://fbs.unnes.ac.id/2021/09/06/kuliah-umum-fbs-unnes-university-malaysia-sabah-meningkatkan-peran-untuk-penanganan-pandemi/  pada tanggal 7 September 2021

Related Posts

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.