Angkat Cerita Gedong Songo Melalui Seni Jaran Kepang

Universitas Negeri Semarang/Berita/Angkat Cerita Gedong Songo Melalui Seni Jaran Kepang

Cerita berdirinya Candi Gedong Songo sebagai tempat pemujaan digambarkan dalan sajian tari jaranan oleh Paguyuban Jaran Kepang Langen Budi Sedyo Utomo dari Desa Sombron, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang pada acara Selasa Legen ke 65 di halaman Auditorium Unnes Semarang, Senin (11/1).

Dikisahkan melalui seni jaranan adanya perintah Dewa kepada Ratu Shima untuk membangun tempat pemujaan di Gunung Suroloyo. Tempat pemujaan dibangun dengan harapan masyarakat memperoleh kesejahteraan. Ratu Shima kemudian memanggil Resi Selo Kantoro dan Resi Matang Lono untuk membangun tempat pemujaan. Atas bantuan prajurit berkuda, ke dua resi tersebut berhasil membangun tempat pemujaan di gunung Suroloyo yang dinamakan Candi Gedong Songo.

Ki Sunaryoto selaku narasumber mengatakan, cerita berdirinya Gedong Songo yang diangkat Paguyuban Jaran Kepang Langen Budi Sedyo Utomo didasarkan atas cerita turun temurun dari nenek moyang atau orang tua Desa Sombron. Jaran kepang dihadirkan menjadi prajurit yang mengantarkan Resi Selo kantoro dan Resi Matang Lono ke Gunung Suroloyo. Lalu membangun tempat pemujaaan yang dinamakan Gedong Songo. 45 setupa ada di Gedong Songo menggambarkan nafsu yang ada di 9 lubang yang ada pada manusia. “Tempat pemujaan Gedong Songo dulu dijadikan tempat untuk mendekatkan kepada Dewa sehingga manusia tidak lupa kepada penciptanya. Bentuk jaran kepang dibuat dari pring/ bambu atau deling. Deling mumpunyai makna kendel eling yang mempunyai makna, manusia harus selalu ingat pada Sang Pencipta karena adanya di dunia karena diciptakanNya”, tutur Ki Sunaryoto.

Prof Dr Muhammad Jazuli MHum selaku Dosen Seni Tari Unnes mengatakan, dinamakan jaran kepang karena dalam membuatnya bambu dianyam menjadi kepang terlebih dahulu sebelum dibentuk jaran/ kuda. Gambaran binatang kuda dipilih karena kuda dianggap mampu diajak bekerja oleh manusia. Nilai estetis pertunjukan jaran kepang dimunculkan pada, tarian, musik, lagu, busana, rias dan properti pendukung.

Jaran kepang Majapaitan merupakan nama yang dibuat oleh remaja Desa Sombron. Garapan tari menirukan gerakan prajurit Majapahit. Paguyuban menggarap tari Majapitan versi sendiri karena belum ditemukan pakem Tari Jaran Majapaitan. Iringan yang berupa lancaran dan gansaran juga digarap secara otodidak. Cerita tentang terjadinya Candi Gedung Songo diperoleh Paguyuban Jaran Kepang Langen Budi Sedyo Utomo dari cerita turun temurun.

Related Posts

3 Responses
  1. Aryo Sunaryo

    Masa Majapahit(an)sebenarnya sangat jauh dari masa pembangunan candi Gedong Songo. Para sejarahwan sepakat candi Gd Songo di abad 8 sementara Majapahit abad ke-14.
    Lalu tradisi berkuda. Tampaknya di Jawa juga belum lama. Di relief-relief candi (Borobudur, misalnya)atau bahkan masa-masa sesudahnya pd candi Jawa Timur, kuda bukan merupakan kendaraan penting. Raja Hayam Wuruk saja keretanya ditarik oleh lembu!
    Namanya saja legenda dan cerita rakyat….. gothak gathuk mathuk 🙂
    Tp bagi pr mhs / akademisi tari hal ini patut direnungkan.

    1. adinx

      Sebenar nya untuk istilah majapahit itu penamaan kostum saja . nmnya juga masyarakat kampung biasa yg tdak mengenyam sejarah ,dan pada skrg ini d tmnggung dan smrang ksenian jaranan hampir seluruh nya.menamakan tema tari dgan istilah jaranan majapahit . cobalah survey , dan tari kemaren kami coba mngkombinasikan mnjadi jaranan garapan . maaf bila masih bnyak.kekurangan

      1. Aryo Sunaryo

        Gpp mas adinx, sekiranya Anda sebagai bagian dari kelompok jaranan……Soal garapan tari jaranan-nya jalan terus. Maaf, tp soal kostum majapahit, apakah ini cuma sekadar nama? atau ingin merepresentasikan kostum zaman Majapahit? Zaman Majapahit belum ada blangkon lho! Inilah kelemahan kita, coba lihat sinetron-sinetron kita yg ber-setting kesejarahan itu.
        Komen saya terutama ditujukan untuk Unnes/Jurusan Sendratasik/Tari (sebagai bagian dr masyarakat akademis). Cuma mengingatkan, hendaknya lebih berhati-hatijika menarasikan fenomena budaya, apalagi dalam konteks “SARASEHAN BUDAYA”. Salam.

Leave a Reply

* Kode Akses Komentar:

* Tuliskan kode akses komentar diatas:

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

  • Privacy Policy

Privacy Policy

At unnes.ac.id, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information that is received and collected by unnes.ac.id and how it is used.

Log Files

Like many other Web sites, unnes.ac.id makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol (IP) addresses, type of browser, Internet Service Provider (ISP), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies

unnes.ac.id uses cookies to store information about visitors’ preferences, to record user-specific information on which pages the site visitor accesses or visits, and to personalize or customize our web page content based upon visitors’ browser type or other information that the visitor sends via their browser.

Third-party ad servers or ad networks use technology in their respective advertisements and links that appear on unnes.ac.id and which are sent directly to your browser. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies (such as cookies, JavaScript, or Web Beacons) may also be used by our site’s third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertising campaigns and/or to personalize the advertising content that you see on the site.

unnes.ac.id has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. unnes.ac.id’s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers’ respective websites.

Consent

By using our website, you hereby consent to our privacy policy and agree to its terms.

Update

This Privacy Policy was last updated on: 2023-02-14. Should we update, amend or make any changes to our privacy policy, those changes will be posted here.

Contact Us

If you have any questions, comments, or concerns about our Privacy Policy or our practices with regards to your personal information, please feel free to contact us through the contact form on our website or by emailing us at humas[at]mail.unnes.ac.id.

This Privacy Policy is intended as a general guide to our practices in collecting and using information. If there is any inconsistency between this Privacy Policy and the terms of the Service Agreement or any other terms that may apply to specific services you use, then those specific service terms shall apply.

Terms of Use

By using our website, you agree to abide by this Privacy Policy. If you do not agree with this Privacy Policy, please do not use our website. We reserve the right to update this Privacy Policy from time to time without prior notice. Please review our Privacy Policy periodically to check for changes. Your continued use of our website following the posting of changes to this Privacy Policy means that you accept the changes.

Thank you for reading our Privacy Policy. We are committed to protecting the privacy of our website visitors and will continue to update our Privacy Policy to ensure optimal protection.